Elmer Schönberger

Elmer Schönberger

Elmer Schönberger (1950) is schrijver van fictie, toneel en non-fictie, en componist van concert- en theatermuziek. Hij schreef jarenlang voor Vrij Nederland over muziek en publiceerde onder meer De kunst van het kruitverschieten en samen met Louis Andriessen Het apollinisch uurwerk, een standaardwerk over Igor Stravinsky. Bij Meulenhoff verschenen zijn romans Vic, met nameVuursteens vleugels en Maar ik ben al thuis, en een selectie van zijn muziekbeschouwingen onder de titel Het gebroken oor. In 2005 gaf hij de jaarlijkse Huizinga-lezing aan de Universiteit van Leiden.

Mogelijkheden

Door zijn dubbelrol als schrijver van romans, toneelstukken en essays en componist van  hedendaagse muziek is Elmer Schönberger een ervaren spreker voor zowel literaire als muzikale evenementen. In zijn lezingen combineert hij de verschillende aspecten van zijn werk en biedt zo een boeiend en gevarieerd programma.

Vraag informatie aan
Maar ik ben al thuis

Ysbrand, een alleenstaande muziekkopiist, hoort dat hij nog maar een half jaar te leven heeft. Hij maakt alles af wat afgemaakt moet worden en heeft er vrede mee, maar dan komt zijn ziekte als door een wonder tot stilstand. Er wordt hem een tweede kans gegund. Dit brengt hem danig in de war, en in een opwelling besluit hij zijn jeugdliefde te gaan zoeken – hij weet dat ze dood is, maar er moet toch wel ergens een vrouw te vinden zijn die genoeg op haar lijkt?

Vuursteens vleugels

Virtuoze roman over een catastrofale liefde. De eenzelvige pianostemmer Erik Vuursteen is doordrongen van het besef dat zijn missie tot mislukken gedoemd is: absolute zuiverheid is onbereikbaar. Hij neemt de instrumenten van zijn klanten bij voorkeur onder handen als zij zelf niet aanwezig zijn. Dat biedt hem de mogelijkheid ongestoord hun interieurs en bezittingen op foto vast te leggen en zo zijn voyeurisme te botvieren. Tijdens een van deze rituele opnamesessies wordt hij betrapt door het meisje Pluis. Zij zwijgen beiden over het incident, maar de ontmoeting laat Vuursteen niet los. Wanneer hij per toeval ontdekt dat zij in een seksclub werkt, zoekt hij toenadering en zo ontstaat, piano piano, een band tussen de pianostemmer en het jonge meisje. De kennismaking zet een stroom van gebeurtenissen in gang, die uiteindelijk tot Vuursteens ondergang zullen leiden. Vuursteens vleugels is een meeslepende roman over eenzaamheid en zuiverheid, over muziek en liefde.

Het gebroken oor. Over muziek.

Briljante notities van een luisteraar

Muziek is eeuwig wordt wel gezegd, maar daarom is zij nog niet onveranderlijk. Tijdens zijn Huizingalezing zette Elmer Schönberger uiteen hoe onze omgang met muziek veranderd is de laatste honderd jaar. Er is weliswaar overal muziek, maar in het culturele debat van vandaag speelt ze geen enkele rol meer. We horen de muziek nog wel, maar we lijken er niet meer naar te luisteren.

In Het gebroken oor is de Huizingalezing opgenomen, samen met een zeer ruime selectie uit de beschouwingen die Schönberger voor Vrij Nederland schreef. In dit ‘dagboek van een luisteraar’ doet hij verslag van wat hij op muzikaal gebied meemaakte, en verwerkt hij zijn ervaringen tot prikkelende essays over de moderne muziek- en luisterpraktijk. Uit Schönbergers notities blijkt altijd dat hij muziek niet alleen hoort, maar er ook naar luistert en er als geen ander over kan schrijven.